{"id":257,"date":"2019-09-24T14:10:46","date_gmt":"2019-09-24T12:10:46","guid":{"rendered":"https:\/\/teststeder.regjeringen.no\/nasjonaletjenester\/?p=257"},"modified":"2019-09-27T09:43:31","modified_gmt":"2019-09-27T07:43:31","slug":"frederik-kragerud-goplen-3","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/nasjonaletjenester.teststeder.regjeringen.no\/innspill\/frederik-kragerud-goplen-3\/","title":{"rendered":"Frederik Kragerud Goplen"},"content":{"rendered":"
\n\n\n\n\n
Navn:<\/td>\nFrederik Kragerud Goplen<\/td>\n<\/tr>\n
Tittel\/stilling:<\/td>\nOverlege, leder av Nasjonal kompetansetjeneste for vestibul\u00e6re sykdommer<\/td>\n<\/tr>\n
Kategori:<\/td>\nInnspill til styringssystemet for kompetansetjenester<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table><\/div>\n

Systemet for overv\u00e5king av tjenestenes aktivitet (opp mot oppgavespekteret i forskriftens \u00a74-6) fungerer godt i dag og beh\u00f8ver ikke \u00e5 endres. H\u00f8y aktivitet innen undervisning, forskning, medieoppslag, kvalitetsverkt\u00f8y mv b\u00f8r fortsatt tillegges stor vekt i vurderingen av tjenestene.<\/p>\n

Systemet for overv\u00e5king av kvalitet (opp mot forskriftens \u00a74-5 med krav om «\u00f8kt kvalitet i et helhetlig behandlingsforl\u00f8p innen rimelig tid») fungerer ikke godt nok og b\u00f8r revideres. Mange av tjenestene mangler valide kvalitetsindikatorer og verkt\u00f8y til \u00e5 m\u00e5le disse. Det er viktig at det ikke brukes mer tid og ressurser p\u00e5 dokumentasjon enn p\u00e5 gjennomf\u00f8ring av kompetansespredning. Veilederen b\u00f8r oppdateres og sentrale kompetansemilj\u00f8er b\u00f8r bygges opp for \u00e5 sikre at tjenestene f\u00e5r tilgang til de n\u00f8dvendige verkt\u00f8yene for \u00e5 m\u00e5le kvalitet innenfor sitt fagomr\u00e5de.<\/p>\n

Systemet for avvikling av tjenestene er i dag uklart. Det er behov for klarere retningslinjer. Mange av tjenestene ble opprettet f\u00f8r dagens forskrift tr\u00e5dte i kraft. Noen var definert som kompetansesentre uten noen plan for avvikling. Den \u00e5rlige rapporteringen har premiert h\u00f8y aktivitet med blant annet opprettelse av registre, faglige nettverk og kvalitetsverkt\u00f8y som ikke kan eller b\u00f8r avvikles. Samtidig har Helsedirektoratet i stadig st\u00f8rre grad p\u00e5pekt at tjenestene skal avvikles n\u00e5r de har oppn\u00e5dd sine resultatm\u00e5l. Tjenestene har selv f\u00e5tt oppgaven med \u00e5 definere disse resultatm\u00e5lene og rapportere \u00e5rlig m\u00e5loppn\u00e5else. Den helhetlige gjennomgangen viser at dette systemet ikke fungerer. H\u00f8y m\u00e5loppn\u00e5else b\u00f8r ikke brukes som et kriterium for avvikling av tjenestene. Dette er heller ikke i tr\u00e5d med forskriftens \u00a74-1 der det kun st\u00e5r at avvikling kan skje dersom vilk\u00e5rene som l\u00e5 til grunn for godkjenningen av tjenesten ikke lenger er tilfredsstilt eller det ikke lenger er behov for \u00e5 opprettholde tjenesten.<\/p>\n

Oppn\u00e5dde m\u00e5lsetninger om \u00f8kt kvalitet og kompetanse b\u00f8r ikke tolkes som at det ikke lenger er behov for \u00e5 opprettholde en sentralisert kompetansetjeneste. Den medisinske utviklingen og den stadige utskiftingen av medisinsk personell tilsier at det innen noen omr\u00e5der m\u00e5 arbeides kontinuerlig med kompetansespredning p\u00e5 ubestemt tid. I noen tilfeller kan fagmilj\u00f8ene lokalt v\u00e6re for sm\u00e5 og s\u00e5rbare til at det er realistisk og kostnadseffektivt at dette arbeidet skal desentraliseres. De nasjonale tjenestene har ikke ressurser eller myndighet til \u00e5 ruste opp de regionale fagmilj\u00f8ene slik at disse kan videref\u00f8re kompetansetjenestens oppgaver. N\u00e5r lokale fagmilj\u00f8er av ulike grunner ligger nede, kan det v\u00e6re avgj\u00f8rende for pasientbehandlingen at det finnes sterkere milj\u00f8er sentralt.<\/p>\n

Styringssystemet b\u00f8r i fremtiden prioritere tydelighet og forutsigbarhet for tjenestene. Dersom en tidsavgrensning til 5 eller 10 \u00e5r \u00f8nskes, b\u00f8r dette kommuniseres tydelig ved \u00e5 definere tjenestene eksplisitt som prosjekter, og finansieringen b\u00f8r v\u00e6re begrenset til prosjektperioden. Kompetansetjenester b\u00f8r likevel fortsatt kunne opprettes innenfor omr\u00e5der der det antas \u00e5 v\u00e6re et varig behov for kompetansespredning.<\/p>\n

For de eksisterende tjenestene b\u00f8r avvikling baseres p\u00e5 en konkret 5-\u00e5rlig vurdering av behovet for tjenesten og nytteverdien av aktivitetene tjenesten driver. Det m\u00e5 ogs\u00e5 vurderes i hvilken grad det er realistisk og hensiktsmessig \u00e5 desentralisere virksomheten. Vurderingen b\u00f8r skje gjennom jevnlige dialogm\u00f8ter mellom hver enkelt tjeneste og Helsedirektoratet der referansegruppe med brukerrepresentanter og representanter fra det ansvarlige helseforetaket er til stede. Avvikling m\u00e5 skje p\u00e5 en forsvarlig m\u00e5te av hensyn b\u00e5de til personell og til videref\u00f8ring av viktige delfunksjoner\/-oppgaver som tjenestene er ansvarlig for. Tjenester som kan vise til h\u00f8y nytteverdi og aktivitet innenfor et fagomr\u00e5de der det er stort behov for kompetansespredning, og der desentralisering ikke er hensiktsmessig, b\u00f8r ikke avvikles.<\/p>\n<\/div>","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Navn: Frederik Kragerud Goplen Tittel\/stilling: Overlege, leder av Nasjonal kompetansetjeneste for vestibul\u00e6re sykdommer Kategori: Innspill til styringssystemet for kompetansetjenester Systemet …<\/p>\n","protected":false},"author":402,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[3,7],"tags":[],"acf":[],"language":"nb-NO","_links":{"self":[{"href":"https:\/\/nasjonaletjenester.teststeder.regjeringen.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/257"}],"collection":[{"href":"https:\/\/nasjonaletjenester.teststeder.regjeringen.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/nasjonaletjenester.teststeder.regjeringen.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/nasjonaletjenester.teststeder.regjeringen.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/402"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/nasjonaletjenester.teststeder.regjeringen.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=257"}],"version-history":[{"count":3,"href":"https:\/\/nasjonaletjenester.teststeder.regjeringen.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/257\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":381,"href":"https:\/\/nasjonaletjenester.teststeder.regjeringen.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/257\/revisions\/381"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/nasjonaletjenester.teststeder.regjeringen.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=257"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/nasjonaletjenester.teststeder.regjeringen.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=257"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/nasjonaletjenester.teststeder.regjeringen.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=257"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}