Ditt navn: Lars Lien
Tittel/stilling: Leder
Velg kategori: Innspill til omorganisering av egen tjenesten

NKROP har oppgaver inn mot flere tjenesteområder (somatikk, psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling) og har i tillegg sett det som nødvendig å inkludere ulike tjenesteområder i kommunene og samhandling mellom tjenesteområder i arbeidet. Et godt samvirke mellom disse ulike tjenesteområdene er helt nødvendig for at pasienter og pårørende skal få forsvarlige tjenester og virksom hjelp.
NKROP ser kompetanseutvikling og tjenesteutvikling i sammenheng, og en anser det som viktig å kombinere arbeidet med tjenesteutvikling med tilrettelegging for implementering. I tillegg er det nødvendig å samhandle tett med og være en kunnskapsmessig støtte for en regional struktur for tjenestestøtte og implementering. Både kompetansesentra og kompetansetjenester er viktige kunnskapsaktører for utviklingen og forbedring av tjenester i kommuner og spesialisthelsetjenester og aktive bidragsytere til å realisere nasjonale mål på helse-, omsorgs- og velferdsfeltet.
Det er behov for en bedre samordning både på nasjonalt nivå og mellom det regionale og nasjonale nivået. For å styrke samordningen på nasjonalt nivå og bedre samlet bruk av nasjonale kompetanseressurser så anbefaler vi en organisatorisk gjennomgang av NKROP, NKTSB og NAPHA med tanke på en tettere kobling gjennom f.eks. et «klynge-samarbeid» hvor de ulike virksomhetsplanene sees i sammenheng pluss en tydeligere koordineringsfunksjon. Dette vil kreve et endret og samordnet rammeverk for disse virksomhetene og en vurdering av om styringslinja da bør gå til Helsedirektoratet/HOD
Det er i dag flere regionale og nasjonale kompetansemiljøer som berører både psykisk helse, traume- og rusfeltet både nasjonalt og regionalt. Vi mener derfor at det er av stor betydning at arbeidet til disse kompetanseaktørene samordnes bedre og støtter derfor også en samlet gjennomgang og faglig vurdering av aktuelle kompetansemiljøer.
Hvis NKROP framover ikke får en annen organisering sammen med andre kompetanseaktører, ser en det som hensiktsmessig å fortsatt være administrativt knyttet til Sykehuset Innlandet hvor vi over mange år har blitt ivaretatt på en god måte. Ved en organisatorisk sammenslåing så foreslår vi at de tre nasjonale kompetanseaktørene blir et nasjonalt kompetansesenter og løftes ut av ordningen med nasjonale kompetansetjenester. ( Kfr. Aldring og helse)
Bedre samordning og forvaltning av kompetanseaktørene er også understreket i rapporten fra «Kompetanse- og kvalitetsutvalget»: «Fremtidens kunnskap- og kompetansesentre. En tjeneste for tjenestene, 2016». Rapporten vektla behov for regional samordning og nasjonal koordinering, og muligheten for å bruke ulike kompetansemiljø som en strategisk ressurs. Alle anbefalingene i rapporten ble støttet av Helsedirektoratet og oversendt HOD.
Det har for øvrig blitt etablert ulike samordningstiltak, men vår vurdering er at disse samordningstiltakene har vært for svake. Det er nødvendig med sterkere samordningsgrep. NKROP ser fram til å bidra i det videre arbeid med å styrke samordning av ulike kompetanseaktører, og vil gjerne bidra i det arbeidet.